موسسه فرهنگی هنری طلوع رهاورد

صنایع فرهنگی و صنایع هنری

صنایع فرهنگی و صنایع هنری

موسسه پژوهشی فرهنگ هنر و ارتباطات

مشاور وزیر و رئیس موسسه: دکتر یحیی طالبیان


معرفی 

موسسه پژوهشی فرهنگ، هنر و ارتباطات

پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به منظور رفع نیازهای پژوهشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فعالیت خود را بر اساس مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سال ۱۳۷۸

و با سرلوحه قرار دادن رویکرد «مسأله محوری» آغاز نموده است. مهم‌ترین هدف پژوهشگاه، پژوهش در چارچوب وظایف و تکالیف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور شناخت تنگناها و مشکلات این حوزه وسیع، شناسایی قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها و ارائه راهبردها و راهکارهای مناسب برای حل مشکلات و رشد و توسعه قابلیت‌ها در مسیر تعالی فرهنگی کشور است که در سند چشم‌انداز منعکس شده است .        .

پژوهشگاه در حال حاضر دارای چهار پژوهشکده است:

  • پژوهشکده دین و فرهنگ

  • پژوهشکده هنر 

  • پژوهشکده ارتباطات 

  • پژوهشکده هنرهای سنتی اسلامی

 در هر پژوهشکده، میزهای تخصصی با هدف پاسخگویی به نیازهای پژوهشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور اعضای هیأت علمی و کارشناسان برجسته پژوهشگاه تعریف و تشکیل شده است. هر پژوهشکده علاوه بر تعریف، اجرا و نظارت بر طرح‌های پژوهشی و برگزاری نشست‌ها و همایش‌های علمی و تخصصی نسبت به تهیه گزارش‌های فرهنگی نیز اقدام می‌کند.

بیانیه ماموریت

پژوهشگاه، موسسه پژوهشی )فرهنگ، هنر و ارتباطات)، مؤسسه‏‌ای پژوهشی است که هدف از تأسیس آن پاسخگویی به نیازهای پژوهشی حوزه فرهنگ با تأکید بر نیازهای پژوهشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
پژوهشگاه به منظور شناسایی ظرفیت‏ها و ارائه راهبردها و راهکارهای مناسب برای حل مشکلات و رشد قابلیت‏ها در مسیر تعالی فرهنگی کشور در چارچوب اسناد و برنامه‏‌های کلان کشور، همکاری با دیگر نهادها و سازمان‏ها را سرلوحة فعالیت خود قرار داده است. در این مسیر، علاوه بر مطالعات بنیادی، به پژوهش‏‌های کاربردی حوزه فرهنگ و مسائل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‏‌پردازد.

پژوهشگاه در جهت تحقق اهداف و اجرای وظایف خود، ضمن بهره‌گیری از دانش و خلاقیت پژوهشگران توانمند و کارکنان متعهد داخل پژوهشگاه، ارتباط پژوهشی سازنده با پژوهشگران، مؤسسات و جوامع علمی و پژوهشی داخل و خارج کشور برقرار می‏‌کند.

پژوهشگاه متعهد به اجرای دقیق و علمی پژوهش‌‏ها بر اساس معیارها و روش‌‏های پژوهشی نوین و کارآمد با بهره‏‌گیری از پژوهشگران با تجربه و صاحب‌ صلاحیت با رعایت اخلاق پژوهشی منطبق بر ارزش‏های اسلامی مندرج در اسناد بالادستی است.

پژوهشگاه تلاش می‏‌کند با استفاده از قابلیت‏‌های فناور‌ی‏‌های اطلاعات و ارتباطات ضمن حفظ روزآمدی، دستاوردهای پژوهشی خود را در قالب‌های گوناگون با حفظ مصالح ‏بخشی و ملی در اختیار همگان قرار دهد.


اهداف بلندمدت

  1. مشارکت علمی و پژوهشی در تحقق چشم‏‌انداز فرهنگی کشور در افق ١٤٠٤

  2. مشارکت علمی در سیاستگذاری و برنامه‌‏ریزی‏‌های بلندمدت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

  3. کمک به ارتقای سطح فرهنگ از طریق انجام پژوهش‏‌های علمی، بنیادی و کاربردی

  4. پاسخگویی به نیازهای پژوهشی کشور در زمینه مسائل فرهنگی، هنری و ارتباطات

  5. پاسخگویی به نیازهای پژوهشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

  6. رصد، مسئله‌‏یابی، روندشناسی و آینده‏‌پژوهی حوزه کلان فرهنگ از طریق انجام طرح‌‏های ملی

  7. همکاری علمی پژوهشی با مجامع علمی، ملی و بین‏‌المللی

  8. تربیت نیروی انسانی پژوهشی از طریق روش‌‏هایی چون دایر کردن دوره‏‌های دکتری پژوهش‌‏محور در حوزه فرهنگ


آدرس: خیابان ولیعصر، خ دمشق، پلاک ٩

تلفن: ٩-٨٨٩٠١٢٩٥

دورنگار: ٨٨٨٩٣٠٧٦   *   ٨٨٩٠١٢٩٧